IX warsztat ABC-Ekonomii – Co to takiego reklama?

Publikujemy kolejny scenariusz domowych warsztatów z dzieckiem w wieku przedszkolnym do dziewiątego rozdziału książki: „ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”.

Czas zajęć: ok. 30-45 minut (zależy od wieku dziecka).

Scenariusz opiera się na dziewiątym rozdziale książki naszej fundacji. Można go przeczytać dziecku z naszej strony lub skorzystać z gotowego nagrania, przeczytanego przez Pawła Piszczałkę i Weronikę Szypszak z Nadwiślańskiego Uniwersytetu Dziecięcego(nagranie poniżej).

Przed warsztatem przygotuj:

kredki/pisaki, infografiki, karty pracy (materiały możesz pobrać klikając tutaj).

Powyższy film lub czytanie rozdziału zatrzymaj we wskazanym w scenariuszu czasie, a następnie wprowadź podaną formę aktywności.


0’45 | po słowach: „Supermarket, w którym rozpoczęli zakupy był, tak jak przewidział tata Zosi, wypełniony rodzinami z dziećmi”

Zapytaj dziecko: 

Co to jest galeria handlowa? Co to takiego supermarket? Jak wyglądają zakupy w małym sklepiku a jak w supermarkecie? 

Następnie omów z nimi kartę pdf (plakat) przedstawiającą różne rodzaje sklepów (sklep spożywczy, supermarket, galeria handlowa itp.). 

LUB 

Zaproś dziecko do zabawy ruchowej „Zakupy w markecie” 

Opis zabawy: Dziecko porusza się w takt muzyki z ekologiczną torbą na zakupy. Gdy muzyka cichnie, naśladuje czynności, o których mówi rodzic, np. „Zabieramy lewą ręką z dolnej półki makaron”, „Sięgamy prawą ręką po sok z najwyższej półki” itp.

1’49 | po słowach: „Kuszą nas hasłami, takimi jak promocja czy hit albo przekonują, że dana rzecz jest zdrowa – kontynuowała mama dziewczynki”

Zaprezentuj dziecku i omów z nim infografikę – kartę pdf (plakat) dotyczącą reklam (funkcje, przykłady haseł reklamowych). 

Wskazówka: Warto, abyś zadał pytanie na temat doświadczeń dziecka z reklamami – czy ogląda je i gdzie zazwyczaj (telewizja, internet, czasopisma)? Czy ma swoje ulubione reklamy? Jakich produktów one dotyczą? Czy jest w stanie powtórzyć hasło reklamowe, które usłyszały w telewizji lub zanucić piosenkę z reklamy.

3’24 | po słowach: „I tak po zużyciu ten pojemnik wyląduje w koszu na śmieci”

Daj dziecku kartę pracy nr 20 – „Robimy zakupy z głową”. Zadanie polega na połączeniu z koszykiem takich produktów, których łączna cena po podliczeniu wyniesie 5 zł/10 zł. 

Wskazówka: Warto wykonać kilka przykładowych zadań z treścią wspólnie z dzieckiem, zanim przystąpi do samodzielnej pracy z kartą.

3’50 | po słowach: „Zosia z mamą dość długo szukały zguby między regałami”

Rozdaj dziecku kartę pracy nr 21 – „Poszukiwanie taty”. Zadanie polega na przejściu między regałami sklepu i dotarcie do taty poruszają się zgodnie z instrukcją (strzałki, cyfry).

Podsumowanie

Daj dziecku kartę pracy 22 – HIT – zadaniem jest zaprojektowanie opakowania swojego soku. Bardzo ważnym elementem w edukacji jest powtórka. 

Po wykonaniu wszystkich zadań, zapytaj dziecko: 

  • Czym jest reklama? 
  • Co to są promocje? 
  • Czy reklamy zawsze mówią prawdę? 
  • Jaka jest funkcja reklam? Do czego służą? 
  • Czy ma swoją ulubioną reklamę? 

Mamy nadzieję, że nauka z ABC Ekonomii była dla Was przyjemnością. Zachęcamy do kontynuowania warsztatów z Zosią i Maksem, które będą pojawiać się na naszym fanpage oraz na naszym blogu.

Opracowanie:

Żaneta Kupczyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, oligofrenopedagog, nauczyciel języka polskiego, historii.

Damian Kupczyk – terapeuta rozwojowy, nauczyciel sztuki, tutor.