X warsztat ABC-Ekonomii – Budżet domowy – co to takiego?

Drodzy Rodzice i Opiekunowie przedszkolaków,

prezentujemy kolejny scenariusz do domowych warsztatów z przedszkolakiem. Zajęcia są oparte o dziesiąty rozdział książki: „ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”.

Przewidywany czas zajęć: ok. 30-45 minut (zależy od wieku dziecka).

Scenariusz bazuje na 10. rozdziale książki naszej fundacji. Książkę można nabyć w naszym sklepie lub skorzystać z gotowego nagrania rozdziału, przeczytanego przez Margaretę Przybyłę, doradcę ds. europejskich w Czepczyński Family Foundation (nagranie poniżej).

Przed rozpoczęciem warsztatu warto przygotować:

kredki/pisaki, infografiki, karty pracy (materiały możesz pobrać klikając tutaj).

Powyższy film lub czytanie rozdziału zatrzymaj we wskazanym w scenariuszu momencie, a następnie wprowadź wskazaną formę aktywności.


Powtórka

Utrwalenie wiadomości na temat reklamy z poprzednich zajęć – zabawa dydaktyczna „Dobra reklama”. 

Opis zabawy: 

Dziecko losują z pudełka produkt (warzywo, owoc, itp.). Jego zadaniem jest zareklamować towar, opierając się na prawdziwych i sprawdzonych informacjach.

1’22 | po słowach: „Zosia pożegnała się z domownikami i razem z tatą opuścili mieszkanie”

Zapraszamy dziecko do zabawy – ludzie do ludzi. 

Stajemy z dzieckiem w parze i wydajemy polecenia np.: 

„Żegnamy się prawymi dłońmi” – i podajemy sobie prawe dłonie; „Żegnamy się lewymi stopami” – i podajemy sobie lewe stopy. Na hasło „Ludzie do ludzi” należy zmienić osobę wydającą polecenia np. „Żegnamy się kciukami”, „Żegnamy się plecami”, itp.

2’15 | po słowach: „O czym? – zapytał zdziwiony chłopiec i usiadł obok taty przy stole”

Pokaż i omów z dzieckiem infografikę – budżet domowy. 

Wskazówki: 

1. Przed omówieniem infografiki warto zapytać dziecko czy wie, co to takiego budżet domowy i pozwolić mu wypowiedzieć się w tym temacie. 

2. W trakcie prezentacji infografiki można przeczytać fragment historyki, w którym rodzice Maksa wyjaśniają, czym jest budżet domowy. 

Po fragmencie: „Pomaga nam w tym specjalny program komputerowy – powiedział tata”, rodzic/opiekun zaprasza dziecko do zabawy dydaktycznej „Budżet domowy”. 

Opis zabawy: 

Rodzic/opiekun dzieli tablicę na dwie części – po lewej stronie umieszcza napis „dochody”, po prawej – „wydatki”. Może także umieścić po lewej stronie znak plusa, aby kojarzył się dziecku z dopływem gotówki, a po prawej minusa – skojarzenie z wydatkami. Następnie prezentuje kartki z symbolicznym przedstawieniem dochodów oraz wydatków i prosi o umieszczenie ich po właściwej stronie tabeli. Omów z dzieckiem powstały budżet domowy. Jego zadaniem jest określenie, które z wydatków możemy nazwać potrzebami, a które zachciankami.

4’25 | po słowach: „(…) i wdychali popołudniowe, rześkie powietrze”

Rozdaj dziecku kartę pracy nr 23. – „Jakie zwierzęta Łatek spotkał w parku?” Zadanie polega na dorysowaniu drugiej połowy do każdego z obrazków. 

Wskazówka: Warto po zakończeniu warsztatów zabrać dziecko na spacer do pobliskiego parku lub innego miejsca wypełnionego zielenią, które znajduje się w pobliżu.

Podsumowanie

Zapytaj dziecko: 

  • Co to jest budżet domowy? 
  • Czym są wydatki? 
  • Czym są dochody? 
  • Co to jest wypłata? 
  • Jaka jest różnica między zachciankami, a potrzebami?

Mamy nadzieję, że nauka z ABC Ekonomii była dla Was przyjemnością. Zachęcamy do kontynuowania warsztatów z Zosią i Maksem, które będą pojawiać się na naszym fanpageoraz na naszym blogu.

Opracowanie:

Żaneta Kupczyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, oligofrenopedagog, nauczyciel języka polskiego, historii.

Damian Kupczyk – terapeuta rozwojowy, nauczyciel sztuki, tutor.