XI warsztat ABC-Ekonomii – Co to takiego pożyczka?

Drodzy Rodzice i Opiekunowie przedszkolaków,

Prezentujemy kolejny scenariusz do domowych warsztatów z przedszkolakiem. Zajęcia są oparte o jedenasty rozdział książki: „ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”.

Przewidywany czas zajęć: ok. 30-45 minut (zależny od wieku dziecka).

Warsztaty opierają się na 11. rozdziale książki naszej fundacji. Książkę można nabyć w sklepie lub skorzystać z gotowego nagrania rozdziału, przeczytanego przez p. Magdalenę – zwyciężczynię naszego konkursu czytelniczego (nagranie poniżej).

Przed rozpoczęciem warsztatu warto przygotować:

kredki/pisaki, infografiki, karty pracy (materiały możesz pobrać klikając tutaj).

Powyższy film lub czytanie rozdziału należy zatrzymać we wskazanym w scenariuszu momencie, a następnie wprowadzić opisaną formę aktywności.

Powtórka

Utrwalenie wiadomości na temat budżetu domowego z poprzednich zajęć – karta pracy nr 24 – „Sprawdź, co już wiesz”. 

Zadanie polega na rozwiązaniu testu podsumowującego dotychczasową wiedzę zdobytą podczas warsztatów z projektu „ABC-Ekonomii”. Z liter umieszczonych przy prawidłowych odpowiedziach wyjdzie hasło PRALKA. 

Wskazówka: Rodzic pomaga dziecku odczytać hasło.

1’35 | po słowach: „Pożyczkę? O czym mówicie? – zapytała zaciekawiona dziewczynka”

Zapytaj dziecko: 

  • Co to takiego pożyczka? 
  • Czym jego zdaniem pożyczka różni się od kredytu? 
  • Czy pożyczkę trzeba spłacać? 
  • Czy oddaje się tyle co się pożyczyło?

2’03 | po słowach: „Co miesiąc należy oddawać bankowi część kwoty, którą pożyczyliśmy – tłumaczyła mama”

Pokaż dziecku wydrukowaną lub wyświetloną na monitorze infografikę – kartę pdf (plakat) na temat pożyczek i zasad ich spłacani. Omów z dzieckiem informacje zawarte na karcie pdf. 

2’40 | po słowach: „(…) no i jej największe marzenie – własny kucyk…”

Rozdaj dziecku kartę pracy nr 25 – „Moje marzenia”. 

Zadanie polega na narysowaniu w chmurkach swoich marzeń. Po ich narysowaniu, porozmawiaj z dzieckiem o jego największych marzeniach, a także jakie ma plany na ich realizację. 

5’16 | po słowach: „Moglibyśmy stracić i kucyka, i pieniądze – odpowiedział tata”

Rozdaj dziecku kartę pracy nr 26 – „Czy potrzebna pożyczka?” 

Zadanie polega na pogrupowaniu przedmiotów w dwa zbiory: czerwony – rzeczy, na które zakup których nie trzeba wziąć pożyczki, zielony – przedmioty, których zakup może wiązać się z koniecznością wzięcia pożyczki.

Podsumowanie

Bardzo ważnym elementem w edukacji jest powtórka. Po wykonaniu wszystkich zadań, warto powtórzyć z dzieckiem treści z warsztatu i sprawdzić, ile z nich zostało zapamiętane. 

Zapytaj dziecko: 

  • Czym jest pożyczka?
  • Co to są raty?
  • Czym są potrzeby, a czym zachcianki?
  • Co się dzieje, jak nie spłacamy pożyczki lub kredytu?
  • Czy kredyt możemy zabrać na co tylko chcemy?

Mamy nadzieję, że nauka z ABC Ekonomii była dla Was przyjemnością. Zachęcamy do kontynuowania warsztatów z Zosią i Maksem, które będą pojawiać się na naszym fanpage oraz na naszym blogu.


Opracowanie:

Żaneta Kupczyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, oligofrenopedagog, nauczyciel języka polskiego, historii.

Damian Kupczyk – terapeuta rozwojowy, nauczyciel sztuki, tutor.