„ABC Empatii” w średniowiecznym świecie?

Konferencja Inclusive Gaming w Kolegium Jezusowym na University of Oxford

1 maja 2024 r. odbyła się Konferencja Inclusive Gaming,  jednodniowe wydarzenie, które zgromadziło studentów, naukowców i specjalistów z branży w celu omówienia inicjatyw badawczych, prac w toku i przyszłych kierunków eksploracji gier włączających. Składała się z serii dyskusji przy okrągłym stole, głównych prelegentów, różnorodnych prezentacji i interaktywnych gier. Wydarzenie to zostało zorganizowane wspólnie przez Oxford Games & Technologies Group i Cheng Kar Shun Digital Hub w Jesus College w Oksfordzie.
Jednymi z prelegentów została Natalia Saniewska-Fiuk, międzynarodowa koordynatorka projektu w raz z Rafałem Hanzl. Podczas wydarzenia zaprezentowano m.in szkic interaktywnej gry, w której dzieci będą mogły odkrywać różnorodność i inkluzywność poprzez wspólną zabawę w dobrze znanym i lubianym przez nie medium.

Zamek Empatii” (“The Castle of Emphathy”)

Jest to grą interaktywna, która tworzy bajkową przestrzeń w której dzieci będą mogły odkrywać różnorodność i inkluzywność poprzez wspólną zabawę w dobrze znanym i lubianym przez nie medium. Wstępny etap obejmuje zaprojektowanie interakcji i zasad gry dla osób z niepełnosprawnością słuchu i wzroku. Dalszym celem projektu jest opracowanie dostępu dla szerokiego spektrum odmienności neurologicznych i sprawności fizycznych. Ma za zadanie umożliwienie dzieciom o różnych zdolnościach i neurotypach wczuwanie się w „innego” poprzez doświadczenia gry.

Eksperymentalna pilotażowa edycja ma na celu wykorzystanie mocy gier, żeby zaangażować dzieci i pomóc zmienić ich życie. Jako środowisko badawcze zostanie wykorzystany silnik gier Unreal Engine  (wykorzystywany np. w grach „Assassin’s Creed Chronicles”, „Fortnite”, czy też w nowych częściach gry „Wiedźmin”).

Czego będzie dotyczyła fabuła?

Fabułę gry oparto na polskich baśniach dziejących się na średniowiecznym zamku. Taki zabieg umożliwi uzyskanie wspólnego mianownikach w różnych lokalizacjach gry i wersjach językowych. Inspiracją projektu jest książka „ABC empatii”, autorstwa Wiktora Czepczyńskiego, Żanety Kupczyk oraz Katarzyny Muzyki-Jacheć. Problem poruszany w każdym z rozdziałów książki, wstępnie został sprowadzony do średniowiecznych warunków. Tematy i postacie zostaną zaadaptowane z opowieści dziejących się w środowisku szkoły podstawowej do średniowiecznego baśniowego świata.