Drodzy Rodzice i Opiekunowie przedszkolaków,
Prezentujemy kolejny scenariusz do domowych warsztatów z przedszkolakiem. Zajęcia są oparte o jedenasty rozdział książki: „ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”.
Przewidywany czas zajęć: ok. 30-45 minut (zależny od wieku dziecka).
Warsztaty opierają się na 11. rozdziale książki naszej fundacji. Książkę można nabyć w sklepie lub skorzystać z gotowego nagrania rozdziału, przeczytanego przez p. Magdalenę – zwyciężczynię naszego konkursu czytelniczego (nagranie poniżej).
Przed rozpoczęciem warsztatu warto przygotować:
kredki/pisaki, infografiki, karty pracy (materiały możesz pobrać klikając tutaj).
Powyższy film lub czytanie rozdziału należy zatrzymać we wskazanym w scenariuszu momencie, a następnie wprowadzić opisaną formę aktywności.
Powtórka
Utrwalenie wiadomości na temat budżetu domowego z poprzednich zajęć – karta pracy nr 24 – „Sprawdź, co już wiesz”.
Zadanie polega na rozwiązaniu testu podsumowującego dotychczasową wiedzę zdobytą podczas warsztatów z projektu „ABC-Ekonomii”. Z liter umieszczonych przy prawidłowych odpowiedziach wyjdzie hasło PRALKA.
Wskazówka: Rodzic pomaga dziecku odczytać hasło.
1’35 | po słowach: „Pożyczkę? O czym mówicie? – zapytała zaciekawiona dziewczynka”
Zapytaj dziecko:
- Co to takiego pożyczka?
- Czym jego zdaniem pożyczka różni się od kredytu?
- Czy pożyczkę trzeba spłacać?
- Czy oddaje się tyle co się pożyczyło?
2’03 | po słowach: „Co miesiąc należy oddawać bankowi część kwoty, którą pożyczyliśmy – tłumaczyła mama”
Pokaż dziecku wydrukowaną lub wyświetloną na monitorze infografikę – kartę pdf (plakat) na temat pożyczek i zasad ich spłacani. Omów z dzieckiem informacje zawarte na karcie pdf.
2’40 | po słowach: „(…) no i jej największe marzenie – własny kucyk…”
Rozdaj dziecku kartę pracy nr 25 – „Moje marzenia”.
Zadanie polega na narysowaniu w chmurkach swoich marzeń. Po ich narysowaniu, porozmawiaj z dzieckiem o jego największych marzeniach, a także jakie ma plany na ich realizację.
5’16 | po słowach: „Moglibyśmy stracić i kucyka, i pieniądze – odpowiedział tata”
Rozdaj dziecku kartę pracy nr 26 – „Czy potrzebna pożyczka?”
Zadanie polega na pogrupowaniu przedmiotów w dwa zbiory: czerwony – rzeczy, na które zakup których nie trzeba wziąć pożyczki, zielony – przedmioty, których zakup może wiązać się z koniecznością wzięcia pożyczki.
Podsumowanie
Bardzo ważnym elementem w edukacji jest powtórka. Po wykonaniu wszystkich zadań, warto powtórzyć z dzieckiem treści z warsztatu i sprawdzić, ile z nich zostało zapamiętane.
Zapytaj dziecko:
- Czym jest pożyczka?
- Co to są raty?
- Czym są potrzeby, a czym zachcianki?
- Co się dzieje, jak nie spłacamy pożyczki lub kredytu?
- Czy kredyt możemy zabrać na co tylko chcemy?
Mamy nadzieję, że nauka z ABC Ekonomii była dla Was przyjemnością. Zachęcamy do kontynuowania warsztatów z Zosią i Maksem, które będą pojawiać się na naszym fanpage oraz na naszym blogu.
Opracowanie:
Żaneta Kupczyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, oligofrenopedagog, nauczyciel języka polskiego, historii.
Damian Kupczyk – terapeuta rozwojowy, nauczyciel sztuki, tutor.