fbpx

IV warsztat ABC-Ekonomii – Jaki można mieć zawód?

Scenariusz zajęć domowych z dzieckiem w wieku przedszkolnym do czwartego rozdziału książki: “ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”

Przewidywany czas zajęć to 30-45 minut (w zależności od wieku dziecka).

Zajęcia opierają się o czwarty rozdział książki, który można zdobyć na stronie internetowej i przeczytać wspólnie z dzieckiem lub skorzystać z gotowego nagrania, przeczytanego przez nauczycielkę Katarzynę Muzykę-Jacheć (nagranie poniżej).

Przed rozpoczęciem należy przygotować:

klej, nożyczki, kredki/pisaki, a także infografiki i karty pracy (pobierz materiały klikając w ten link).

https://www.youtube.com/watch?v=NaH61C1v_Uk

Zarówno nagranie jak i samodzielne czytanie przerwij w opisanym czasie, a następnie wprowadź poszczególną formę aktywności.


Powtórka

Daj dziecku wydrukowaną kartę pracy nr 8. Dziecko ma za zadanie pogrupować produkty w dwa zbiory – jeden do 5 zł za sztukę, drugi – od 6 do 10 zł za sztukę.

1’15 | po słowach: „…dołączył do swojej rodziny.”

Zabawa w „Spaghetti”- dziecko stoi z opuszczonymi rękoma. Ma sobie wyobrazić, że jest makaronem, który będzie gotowany na obiad.

Jesteś w garnku z wodą. Po chwili makaron zaczyna mięknąć, staje się coraz bardziej miękki i powoli opada na dno garnka tworząc luźny kłębuszek. Zachowuj się tak jak gotowane spaghetti do momentu, aż krzyknę: „Sos pomidorowy!” Wtedy wolno wstań i potrząsaj swoimi rękami i nogami, by poczuć się wspaniale.

2’33 | po słowach: „Dlaczego chodzisz do pracy?”

Zapytaj dziecko:

  • Co to jest praca?
  • Po co chodzi się do pracy?
  • Kto może pracować?

Odpowiedzi możesz zapisać, ponieważ niektóre z nich mogą być bardzo ciekawe.

3’10 | po słowach: „Mogą to być zabawki, wycieczka czy wyjście na lody.”

Zaprezentuj dziecku infografikę – kartę pdf (plakat) na temat potrzeb i zachcianek. Warto zachęcić dziecko do podawania swoich przykładów na potrzeby i zachcianki.

Następnie daj dziecku kartę pracy nr 9 – „Potrzeby i zachcianki”. Zadaniem dziecka jest pokolorowanie ramek wokół ilustracji przedstawiający potrzeby (kolor zielony) i zachcianki (kolor czerwony). W dwóch pustych obrazkach dziecko rysuje własny przykład na potrzebę i zachciankę.

Po wykonaniu zadania włącz nagranie lub przeczytaj dziecku resztę opowiadania. 

Zabawa podsumowująca

Omów z dzieckiem grafikę tłumaczącą definicję pracy, bezrobocia i emerytury.

Podsumowanie

Bardzo ważnym elementem w edukacji jest powtórka. Po wykonaniu wszystkich zadań, warto powtórzyć z dzieckiem treści z warsztatu i sprawdzić, ile z nich zostało zapamiętane.

Zapytaj dziecko:

  • Co to jest praca?
  • Co to znaczy, że ktoś jest bezrobotny?
  • Dlaczego ludzie pracują?
  • Czym różnią się od siebie potrzeby od zachcianek?
  • Kto może chodzić do pracy?
  • Czy dzieci też pracują?

Mamy nadzieję, że wspólna nauka zabawa była dla Was przyjemnością. Zachęcamy do kontynuowania warsztatów z Zosią i Maksem, które będą pojawiać się na naszym fanpage.

Opracowanie:

Żaneta Kupczyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, oligofrenopedagog, nauczyciel języka polskiego, historii.

Damian Kupczyk – terapeuta rozwojowy, nauczyciel sztuki, tutor.

Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do Newslettera i otrzymuj informacje o szkoleniach, darmowych materiałach oraz o działaniach naszej fundacji.

Polecają nas

made by: MUFU