Scenariusz zajęć domowych z dzieckiem w wieku przedszkolnym do czwartego rozdziału książki: „ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”
Przewidywany czas zajęć to 30-45 minut (w zależności od wieku dziecka).
Zajęcia opierają się o czwarty rozdział książki, który można zdobyć na stronie internetowej i przeczytać wspólnie z dzieckiem lub skorzystać z gotowego nagrania, przeczytanego przez nauczycielkę Katarzynę Muzykę-Jacheć (nagranie poniżej).
Przed rozpoczęciem należy przygotować:
klej, nożyczki, kredki/pisaki, a także infografiki i karty pracy (pobierz materiały klikając w ten link).
Zarówno nagranie jak i samodzielne czytanie przerwij w opisanym czasie, a następnie wprowadź poszczególną formę aktywności.
Powtórka
Daj dziecku wydrukowaną kartę pracy nr 8. Dziecko ma za zadanie pogrupować produkty w dwa zbiory – jeden do 5 zł za sztukę, drugi – od 6 do 10 zł za sztukę.
1’15 | po słowach: „…dołączył do swojej rodziny.”
Zabawa w „Spaghetti”- dziecko stoi z opuszczonymi rękoma. Ma sobie wyobrazić, że jest makaronem, który będzie gotowany na obiad.
Jesteś w garnku z wodą. Po chwili makaron zaczyna mięknąć, staje się coraz bardziej miękki i powoli opada na dno garnka tworząc luźny kłębuszek. Zachowuj się tak jak gotowane spaghetti do momentu, aż krzyknę: „Sos pomidorowy!” Wtedy wolno wstań i potrząsaj swoimi rękami i nogami, by poczuć się wspaniale.
2’33 | po słowach: „Dlaczego chodzisz do pracy?”
Zapytaj dziecko:
- Co to jest praca?
- Po co chodzi się do pracy?
- Kto może pracować?
Odpowiedzi możesz zapisać, ponieważ niektóre z nich mogą być bardzo ciekawe.
3’10 | po słowach: „Mogą to być zabawki, wycieczka czy wyjście na lody.”
Zaprezentuj dziecku infografikę – kartę pdf (plakat) na temat potrzeb i zachcianek. Warto zachęcić dziecko do podawania swoich przykładów na potrzeby i zachcianki.
Następnie daj dziecku kartę pracy nr 9 – „Potrzeby i zachcianki”. Zadaniem dziecka jest pokolorowanie ramek wokół ilustracji przedstawiający potrzeby (kolor zielony) i zachcianki (kolor czerwony). W dwóch pustych obrazkach dziecko rysuje własny przykład na potrzebę i zachciankę.
Po wykonaniu zadania włącz nagranie lub przeczytaj dziecku resztę opowiadania.
Zabawa podsumowująca
Omów z dzieckiem grafikę tłumaczącą definicję pracy, bezrobocia i emerytury.
Podsumowanie
Bardzo ważnym elementem w edukacji jest powtórka. Po wykonaniu wszystkich zadań, warto powtórzyć z dzieckiem treści z warsztatu i sprawdzić, ile z nich zostało zapamiętane.
Zapytaj dziecko:
- Co to jest praca?
- Co to znaczy, że ktoś jest bezrobotny?
- Dlaczego ludzie pracują?
- Czym różnią się od siebie potrzeby od zachcianek?
- Kto może chodzić do pracy?
- Czy dzieci też pracują?
Mamy nadzieję, że wspólna nauka zabawa była dla Was przyjemnością. Zachęcamy do kontynuowania warsztatów z Zosią i Maksem, które będą pojawiać się na naszym fanpage.
Opracowanie:
Żaneta Kupczyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, oligofrenopedagog, nauczyciel języka polskiego, historii.
Damian Kupczyk – terapeuta rozwojowy, nauczyciel sztuki, tutor.