Przedstawiamy kolejny scenariusz zajęć domowych z dzieckiem w wieku przedszkolnym do ósmego rozdziału książki: „ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”.
Przewidywany czas warsztatu to ok. 30-45 minut (zależnie od wieku dziecka).
Scenariusz bazuje na ósmym rozdziale naszej książki, który można znaleźć na stronie internetowej i przeczytać samodzielnie dziecku lub skorzystać z gotowego nagrania, przeczytanego przez Marcina Rossę, szefa MUFU, wraz z córkami (nagranie poniżej).
Przed warsztatem przygotuj:
kredki/pisaki, infografiki, karty pracy (materiały możesz pobrać klikając tutaj).
Film lub Twoje czytanie przerwij w podanym poniżej momencie, a następnie wprowadź opisaną formę aktywności.
0’50 | po słowach: „(…) liczymy, ile udało nam się zebrać jedzenia dla piesków – powiedziała podekscytowana Zosia.”
Zabawa „Zbiórka dla schroniska”
Zadaniem dziecka jest przeliczanie szablonów przedstawiających karmę dla psów/klocków znajdujących się w pojemnikach lub w pętlach: dodawanie, odejmowanie, porównywanie ilości.
I/LUB
Karta pracy nr 18 – „Zbiórka dla schroniska” – zadanie polega na pogrupowaniu darów dla schroniska (karma, koce, zabawki), przeliczenie ilości i zapisanie przy każdym zbiorze wyniku za pomocą kropek lub cyfry.
2’13 | po słowach: „Co to znaczy, że ktoś jest biedny.”
Poproś dziecko, by odpowiedziało na pytanie zadane przez bohaterkę książki. W razie potrzeby możesz korygować wypowiedź dziecka i naprowadzać je na różne odpowiedzi związane z tym pytaniem.
3’49 | po słowach: „Zachcianki to na przykład wyjście na lody, kupienie drogiego telewizora albo podróż do innego kraju.”
Zaprezentuj dziecku i omów z nim infografikę – karta pdf (plakat) na temat związku między sytuacją materialną rodziny, a możliwością realizacji jej potrzeb i zachcianek.
Po fragmencie, w którym pani Natalia mówi o równości wszystkich ludzi bez względu na posiadany majątek, rodzic/opiekun rozmawia z dzieckiem, jak ono te słowa rozumie.
Dodatkowy materiał: Prezentacja i omówienie z dzieckiem infografiki – karty pdf (plakatu) na temat równości ludzi i tolerancji.
Wskazówka: Warto przy okazji poruszyć sprawę równości ludzi bez względu na pochodzenie, wyznanie czy wygląd. Można skorzystać z infografiki-karty pdf (plakatu) lub filmików dostępnych w internecie.
Propozycje:
Wydział Prewencji Komendy Stołecznej Policji „Urodziny Maćka, czyli krótka historia o tolerancji”
Teatrzyk Bombonierka – odc. 16 „Każdy jest inny”
Fundacja Uniwersytet Dzieci „Dlaczego każdy z nas jest inny?”
4’48 | po słowach: „Mama mówi, że zawierają dużo cukru i są bardzo niezdrowe.”
Wraz z dzieckiem zobaczcie jakie słodycze i inne pyszności znajdują się w Waszym domu. Usiądźcie i wspólnie sprawdźcie skład produktów, zawartość cukru i innych substancji.
Bardzo przydatną zabawą jest odliczanie zawartości cukru z produktów za pomocą łyżeczki deserowej i pokazywanie dziecku ile cukru znajduje się w produkcie.
Łyżeczka stołowa zawiera 5g cukru, dlatego jeżeli np. batonik zawiera 30g cukru, to wraz z dzieckiem odmierzamy 6 łyżeczek cukru i wsypujemy je do szklanki lub innego pojemnika. To pozwala pokazać, jak dużo cukru w słodyczach zjadają dzieci.
Zabawa podsumowująca
Po wykonaniu zadania włącz nagranie lub przeczytaj dziecku resztę opowiadania.
Rozdaj dziecku kartę pracy nr 19 – „Wyjście do cukierni”. Zadanie polega
na przejściu po wykropkowanych liniach trasy każdego z trzech chłopców, którzy dysponują określoną kwotą pieniędzy i dowiedzenie się, na jaki deser stać każdego z nich.
Podsumowanie
Zapytaj dziecko:
- Czym jest bieda?
- Co to są potrzeby, a co to są zachcianki?
- Czy wszyscy ludzie są sobie równi?
- Co to znaczy, że każdemu człowiekowi należy się szacunek?
- Czy jedzenie dużej ilości cukru jest zdrowe?
Mamy nadzieję, że wspólna nauka i zabawa z ABC Ekonomii była dla Was przyjemnością. Zachęcamy do kontynuowania warsztatów z Zosią i Maksem, które będą pojawiać się na naszym fanpage oraz na naszym blogu.
Opracowanie:
Żaneta Kupczyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, oligofrenopedagog, nauczyciel języka polskiego, historii.
Damian Kupczyk – terapeuta rozwojowy, nauczyciel sztuki, tutor.