III warsztat ABC Ekonomii – Co to jest cena?

Scenariusz zajęć domowych z dzieckiem w wieku przedszkolnym do trzeciego rozdziału książki: „ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”

Na realizację zajęć przewidujemy 30-45 minut (w zależności od wieku dziecka).

Zajęcia opierają się o trzeci rozdział książki, który można znaleźć wchodząc na stronę internetową i przeczytać dziecku samodzielnie lub skorzystać z poniższego gotowego nagrania, przeczytanego przez metodyka Irenę Ranosz-Talarek i jej rodzinę.

Zarówno nagranie jak i samodzielne czytanie przerwij w opisanym czasie, a następnie wprowadź poszczególną formę aktywności.


Przed rozpoczęciem zajęć przygotuj:

klej, nożyczki, kredki/pisaki, pudełka lub skrzynki, przedmioty na stragan (owoce, warzywa, zabawki itp.), szablony cen, szablony pieniędzy, infografiki, karty pracy -> które pobierzesz tutaj.

W podanym poniżej czasie (np. 1 minuta ’ 08 sekunda) lub w wyznaczonym fragmencie, należy zatrzymać słuchanie (czytanie) i zastosować opisaną niżej aktywność.

1’24 | po słowach: „Co to jest cena? – dopytywał synek.”

Zapytaj dziecko: Co to jest cena? Do czego służą ceny? Gdzie można zobaczyć karteczki z cenami? Odpowiedzi najlepiej zapisz na kartce lub tablicy – niektóre z nich mogą być bardzo ciekawe.

2’17 | po słowach: „Nim doliczył do 15, znaleźli się na początku kolejki.”

Daj dziecku kartę pracy nr 6 – „Stragan”. Zadanie polega na wycięciu ilustracji produktów znajdujących się u doły strony, a następnie przyklejeniu ich, zgodnie z instrukcją, na obrazku przedstawiającym stragan.

4’06 | po słowach: „…szerokie, wąskie.”

Poinformuj, że dziś wasz dom zamieni się w targ. Przy stoliczkach – straganach staną sprzedawcy, którzy będą oferowali swój towar klientom. Stań się sprzedawcą lub klientem. Podzielcie między siebie szablony pieniędzy. Sprzedawcy otrzymują dodatkowo kartki z cenami, które umieszczają przy swoich produktach.

Po skończonej zabawie pamiętaj o jej podsumowaniu – właściciele straganów podliczają utarg (w razie problemów pomóż w tym dziecku), a klienci podliczają ile pozostało im pieniędzy oraz prezentują towary jakie zakupili.

Do tej zabawy można także włączyć innych członków rodziny!

5’30 | po słowach: „…po czym ruszyli w kierunku kwiaciarni”

Zaprezentuj dziecku infografikę – kartę pdf (plakat) na temat zależność między ceną produktu a porami roku i świętami okolicznościowymi. Przy jej omawianiu użyj określeń: tańszy, droższy.

Po wykonaniu zadania włącz nagranie lub przeczytaj dziecku resztę opowiadania. 

Zabawa podsumowująca

Daj dziecku kartę pracy nr 7 – „Robimy zakupy”. Jego zadaniem jest skreślić tyle monet, aby obok przedstawionego towaru z ceną znajdowała się ilość pieniędzy potrzebna do jego zakupu.

Podsumowanie

Bardzo ważnym elementem w edukacji jest powtórka. Po wykonaniu wszystkich zadań, warto powtórzyć z dzieckiem treści z warsztatu i sprawdzić, ile z nich zostało zapamiętane.

Zapytaj dziecko:

  • Co to jest cena?
  • Co to znaczy, że coś jest tańsze lub droższe?
  • Dlaczego kwiaty w Dzień Matki są droższe, a tanieją już na drugi dzień?
  • Od czego może zależeć cena?
  • Jakiego zwrotu używamy, gdy wchodzimy do sklepu, a jakiego – gdy z niego wychodzimy?
  • Jaka jest różnica między sprzedawcą a kupującym?

Mamy nadzieje, że wspólna nauka zabawa była dla Was przyjemnością. Zachęcamy do kontynuowania warsztatów z Zosią i Maksem, które będą pojawiać się na naszym fanpage.

Opracowanie:

Żaneta Kupczyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, oligofrenopedagog, nauczyciel języka polskiego, historii.

Damian Kupczyk – terapeuta rozwojowy, nauczyciel sztuki, tutor.