V warsztat ABC-Ekonomii – Jaki można mieć zawód?

Przedstawiamy kolejny scenariusz zajęć domowych z dzieckiem w wieku przedszkolnym do piątego rozdziału książki: „ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”.

Zajęcia zajmą ok. 30-45 minut (w zależności od wieku dziecka).

Scenariusz został oparty o piąty rozdział książki, który można znaleźć na stronie internetowej i przeczytać samodzielnie dziecku lub skorzystać z gotowego nagrania, przeczytanego przez koordynatora projektu i wykładowcę Akademii Leona Koźmińskiego Pawła Kaczmarczyka (nagranie poniżej).

Przed rozpoczęciem przygotuj:

kredki/pisaki, klej, nożyczki, infografiki, karty pracy (pobierz materiały klikając w ten link).

Zarówno nagranie jak i samodzielne czytanie przerwij w opisanym czasie, a następnie wprowadź poszczególną formę aktywności.


Powtórka

Daj dziecku wydrukowaną kartę pracy nr 8. Dziecko ma za zadanie pogrupować produkty w dwa zbiory – jeden do 5 zł za sztukę, drugi – od 6 do 10 zł za sztukę.

1’45 | po słowach: „Dzieci szybko zapięły pasy i autobus ruszył.”

Zaproś dziecko do zabawy przy piosence o autobusie pt. „Koła autobusu kręcą się”. Zadaniem przedszkolaka jest pokazywanie gestów naśladujących zachowania, o których mowa jest w piosence.

lub

Wierszyk – masażyk „Autobus” (oprac. na podstawie M. Bogdanowicz „Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki”) – Dziecko siada na podłodze, a za nim rodzic w taki sposób, aby mieć przed sobą plecy dziecka. Następnie czytamy wierszyk i „rysujemy” na plecach przedszkolaka treść rymowanki:

Była deska przybita gwoździami.
Po tej desce przejechał autobus.
Wysiadł pan w klapeczkach,
pani na szpileczkach,
i chłopczyk w trampeczkach.
Pan w klapeczkach pisał na maszynie,
pani w szpileczkach ugniatała ciasto,
chłopczyk w trampeczkach pisał, pisał,
aż kleksa zrobił. Mazał, mazał,
aż dziurę wymazał.

Następnie możemy zamienić się rolami!

5’07 | po słowach: „…samochód trafiał do kartonu.”

Daj dziecku wydrukowaną wcześniej kartę pracy nr 10 – „Miś”. Jego zadaniem będzie wycięcie obrazka misia i poukładania potem układanki na nowi. Pracę należy przykleić na białej kartce papieru.

5’30 | po słowach: „…i ruszyły w dalszą drogę…”

Ponownie zaproponuj dziecku zabawę przy wierszyku lub piosence „Koła autobusu kręcą się”.

7’21 | po słowach: „…pokiwała energicznie głową na potwierdzenie słów taty.”

Daj dziecku wydrukowaną wcześniej kartę pracy nr 11 – „Cukiernia”. Zadanie polega na odnalezieniu 5 różnic między dwoma rysunkami przedstawiającymi wnętrze sklepu cukierniczego.

Zabawa podsumowująca

Po wykonaniu zadania włącz nagranie lub przeczytaj dziecku resztę opowiadania. Daj dziecku kartę pracy nr 12 – „Znam te zawody”. Należy połączyć przedstawiciela zawodu z pasującym do niego atrybutem.

lub

Kalambury „Zawody”
Dziecko losuje karteczkę, na której widnieje ilustracja przedstawiająca przedstawiciela danego zawodu. Zadaniem przedszkolaka jest pokazanie ,tylko za pomocą gestów i mimik,i o jaki zawód chodzi. Pozostali domownicy zgadują. Osoba, która odgadnie pierwsza, może losować obrazek i pokazywać kolejny zawód.

Podsumowanie

Zapytaj dziecko:

  • Co to zawód?
  • Kto wybiera sobie zawód?
  • Kto to jest przedsiębiorca?
  • Co to jest firma?
  • Czy dzieci też mają jakiś zawód?

Mamy nadzieję, że wspólna nauka zabawa była dla Was przyjemnością. Zachęcamy do kontynuowania warsztatów z Zosią i Maksem, które będą pojawiać się na naszym fanpage.

Opracowanie:

Żaneta Kupczyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, oligofrenopedagog, nauczyciel języka polskiego, historii.

Damian Kupczyk – terapeuta rozwojowy, nauczyciel sztuki, tutor.