Przedstawiamy kolejny scenariusz zajęć domowych z dzieckiem w wieku przedszkolnym do szóstego rozdziału książki: „ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”.
Na warsztaty poświęcicie ok. 30-45 minut (czas zależy od wieku dziecka).
Scenariusz bazuje na siódmym rozdziale naszej książki, który można znaleźć na stronie internetowej i przeczytać samodzielnie dziecku lub skorzystać z gotowego nagrania, przeczytanego przez wolontariusza Jakuba Zachciała (nagranie poniżej).
Przed rozpoczęciem warto przygotować:
kredki/pisaki, infografiki, karty pracy (pobierz materiały klikając w ten link).
Nagranie lub czytanie przerwij w opisanym czasie, a następnie wprowadź opisaną formę aktywności.
2’00 | po słowach: „(…) dodała mama i wymieniła porozumiewawczy uśmiech z tatą.”
Daj dziecku przygotowaną wcześniej kartę pracy nr 15. Jest to labirynt, w którym zadaniem dziecka jest przejście drogi do schroniska, zbierając przy tym przedmioty przydatne psiakom.
Zadaj przedszkolakowi pytanie: Co to jest schronisko?
Pokaż dziecku infografikę „Schronisko” i omów z nim poszczególne elementy na
niej się znajdujące.
3’15 | po słowach: „(…) oswajają je, czeszą, kąpią… – dodała mama.”
Zaproponuj przedszkolakowi kartę pracy nr 16 – „Praca wolontariusza w schronisku”.
Zadanie polega na wyszukaniu, zgodnie z instrukcją w legendzie, elementów znajdujących się na obrazku, a następnie zapisanie we wskazanym miejscu, ile ich jest za pomocą kropek lub cyfry.
4’31 | po słowach: „W aucie z Łatkiem został tata, a mama z Maksem weszli do sklepu.”
Daj dziecku kartę pracy nr 17 – „Zakupy Maksa”.
Należy przeliczyć i zaznaczyć na karcie pracy, ile jedzenia dla Łatka można kupić za 10 zł (w złotówkach).
Przed wykonaniem karty pracy warto przećwiczyć z dzieckiem na dywanie przeliczanie kwoty za pomocą szablonów pieniędzy i szablonów z karmą dla zwierząt (można wykorzystać także klocki).
LUB
Wierszyk – masażyk „List do babci” (oprac. na podstawie M. Bogdanowicz „Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki”)
Dziecko siada tak, by mieć plecy rodzica przed sobą – lub odwrotnie – a następnie powtarza za rodzicem wierszyk i rysuje na plecach treść rymowanki:
Kochana babciu. (piszemy palcem na plecach dziecka)
KROPKA. (z wyczuciem naciskamy plecy w jednym miejscu)
Piszę Ci, że (kontynuujemy pisanie)
mamy w domu kotka. (rysujemy wąsy)
KROPKA. (z wyczuciem naciskamy plecy w jednym miejscu)
Kotek chodzi, (kroczymy palcami)
kotek skacze, („skaczemy”, opierając dłoń na przemian na przegubie i palcach)
kotek drapie, (delikatnie drapiemy dziecko po plecach)
kotek chrapie. (opieramy na nich głowę i udajemy chrapanie)
Składamy list, (krzyżujemy ręce dziecka)
naklejamy znaczek (dotykamy jego czoła wewnętrzną stroną dłoni)
i zanosimy na pocztę. (bierzemy dziecko za rękę i spacerujemy z nim)
Po wykonaniu zadania włącz nagranie lub przeczytaj dziecku resztę opowiadania.
Zabawa podsumowująca
Wróćcie do karty pracy i infografiki o pracy wolontariusza i działalności schroniska. Sprawdźcie, co udało się zapamiętać dziecku.
Podsumowanie
Zapytaj dziecko:
- Co to jest schronisko?
- Czym zajmuje się schronisko dla zwierząt?
- Kim jest wolontariusz?
- Co robi wolontariusz w schronisku?
- Jakie jest ulubione zwierzę dziecka?
Mamy nadzieję, że wspólna nauka była dla Was przyjemnością. Zachęcamy do kontynuowania warsztatów z Zosią i Maksem, które będą pojawiać się na naszym fanpage.
Opracowanie:
Żaneta Kupczyk – nauczyciel wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, oligofrenopedagog, nauczyciel języka polskiego, historii.
Damian Kupczyk – terapeuta rozwojowy, nauczyciel sztuki, tutor.