Wyzwania, jakie stoją dziś przed systemem edukacji ekonomicznej w Polsce, odwaga w wyznaczaniu celów i dążeniu do ich realizacji oraz współpraca instytucji publicznych i organizacji pozarządowych przy wdrażaniu Krajowej Strategii Edukacji Finansowej – dokumentu przyjętego przez polski rząd dokładnie rok temu – były głównymi tematami konferencji „Edukacja ekonomiczna wczoraj – dziś – jutro”, która odbyła się 25 czerwca br. w siedzibie Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej w Warszawie.
W Krajowym Centrum Edukacji Ekonomicznej zgromadzili się przedstawiciele administracji publicznej, uczelni, sektora finansowego oraz organizacji i instytucji, którzy każdego dnia zajmują się edukacją ekonomiczną, finansową i przedsiębiorczości. Konferencja, ze względu na swoją datę, była nie tylko okazją do podsumowania tego, co udało się zrealizować w ciągu roku obowiązywania Strategii, ale przede wszystkim punktem wyjścia do dyskusji na temat działań, które należy konsekwentnie przeprowadzać w kolejnych latach. Dużo uwagi poświęcono konieczności poszerzenia współpracy i skoordynowania działań, tak by realizacja celów KSEF odbywała się przy zaangażowaniu różnych środowisk.
Wspólna wizja, wspólna odpowiedzialność
Podczas konferencji wyraźnie wybrzmiał wspólny apel środowisk zaangażowanych w rozwój kompetencji ekonomicznych Polaków, że proces edukacji ekonomicznej – narzędzie realizacji KSEF – wymaga odpowiednio przygotowanych ludzi w różnych instytucjach, stabilnego finansowania oraz odwagi w realizacji wyznaczonych celów ponad wszelkimi podziałami. Dobra edukacja ekonomiczna to most do bezpieczeństwa i dobrostanu finansowego społeczeństwa. Doceniając dotychczasową rolę Rady Edukacji Finansowej i Ministerstwa Finansów oraz kierunkowe decyzje Ministerstwa Edukacji, uczestnicy wydarzenia wskazali również na wiele wyzwań.
Konferencję otworzył panel wprowadzający nt. roli edukacji ekonomicznej i przedsiębiorczości w kontekście Strategii Rozwoju Polski 2035. Uczestnicy debaty podkreślali, jak ważną rolę w rozwoju gospodarczym kraju odgrywa ekonomicznie świadome społeczeństwo, dobrze rozumiejące zasady działania gospodarki i świata finansów. Uznano, że nie ma skutecznej realizacji długoterminowej strategii rozwoju bez edukacji finansowej, ekonomicznej i przedsiębiorczości.
Edukacja jako fundament dobrostanu społecznego
W agendzie wydarzenia znalazły się także dyskusje o szansach, jakie stoją przed edukacją ekonomiczną w Polsce, kluczowych projektach i dobrych praktykach w tym zakresie oraz praktycznej edukacji ekonomicznej dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. Doceniając ostatnie działania w ramach realizacji Krajowej Strategii Edukacji Finansowej, uczestnicy podkreślali konieczność wyskalowania działań poprzez m.in. szybsze aktywowanie środków Funduszu Edukacji Finansowej, w tym również w ramach konkursów wspierających organizację projektów edukacyjnych realizowanych przez organizacje pozarządowe.
Jednym z ważnych wątków prowadzonych rozmów stało się wsparcie dla praktycznej edukacji przedsiębiorczości w szkołach i organizacjach pozarządowych, między innymi poprzez niezbędne zmiany legislacyjne, które ułatwią zakładanie i prowadzenie spółdzielni uczniowskich czy realizowanie podobnej działalności w ramach organizacji pozarządowych. Niewątpliwą podstawą powinny stać się odpowiednie zapisy i propozycje zawarte w przygotowywanych profilach absolwenta czy podstawach programowych.
Planowanie finansów osobistych, bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni, długoterminowe oszczędzanie i inwestowanie, postawy przedsiębiorcze w życiu codziennym oraz znaczenie zrównoważonego rozwoju i zdrowia finansowego – to tylko kilka z wątków które zostały poruszone podczas dyskusji. Uzgodniono również, że 25 czerwca na stałe wpisze się w kalendarz Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej jako dzień wspólnego podsumowania i wsparcia wdrażania Krajowej Strategii Edukacji Finansowej.
Rok Edukacji Ekonomicznej wyróżniony przez Radę Edukacji Finansowej
Tego samego dnia w Ministerstwie Finansów odbyła się uroczystość przyznania wyróżnień Rady Edukacji Finansowej. Specjalną nagrodę otrzymała inicjatywa 6 organizacji pozarządowych – „Rok Edukacji Ekonomicznej 2024”, ustanowiony uchwałą Senatu RP i wspierany przez liczne podmioty publiczne i prywatne. Wyróżnienia te są przyznawane od 5 lat inicjatywom, które szczególnie przyczyniają się do rozwijania kompetencji finansowych społeczeństwa.
Rola KCEE – koordynacja i wsparcie
Jak wskazali organizatorzy konferencji, Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej, powołane jako porozumienie organizacji pozarządowych 14 stycznia 2025 roku w Senacie RP, jest kontynuatorem idei i działań Roku Edukacji Ekonomicznej. Dziś jego trzon stanowi już 12 organizacji. To wyjątkowa inicjatywa, która staje się platformą współpracy i centrum wiedzy na temat edukacji finansowej i ekonomicznej w Polsce. Wśród jego kluczowych działań znajdują się już dziś m.in.: prowadzenie badań i analiz dotyczących edukacji ekonomicznej, szkolenia dla edukatorów i nauczycieli, warsztaty dla dzieci i młodzieży, praktyczne projekty dla dorosłych i seniorów czy utworzenie bazy projektów edukacji ekonomicznej oraz badań i analiz, a to wszystko w ramach pracy 10 zespołów roboczych.
Więcej informacji na: www.kcee.edu.pl