Co dalej z edukacją ekonomiczną w Polsce?

Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej (KCEE): Nowa era edukacji finansowej w Polsce

14 stycznia 2025 r. podczas konferencji „Rok Edukacji Ekonomicznej 2024. Efekty – Wyzwania – Rekomendacje”, zorganizowanej w Senacie RP, uroczyście ogłoszono powołanie Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej (KCEE). Instytucja ta ma na celu rozwój współpracy w zakresie edukacji ekonomicznej w Polsce i kontynuację idei Roku Edukacji Ekonomicznej 2024. W wydarzeniu uczestniczyli Marszałek Senatu, ministrowie, eksperci z dziedziny ekonomii i finansów oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych.

Podczas konferencji podsumowano kluczowe osiągnięcia Roku Edukacji Ekonomicznej 2024 (REE 2024) oraz omówiono przyszłe wyzwania i rekomendacje związane z edukacją finansową i ekonomiczną.

Podsumowanie Roku Edukacji Ekonomicznej 2024

„Myśląc o naszej historii, o tym, co było ważne w naszej historii, powinniśmy myśleć o przyszłości, o edukacji … Także z Senatu powinien pójść ten mocny głos, że musimy się edukować we wszystkich dziedzinach, a edukacja ekonomiczna jest nam wszystkim bardzo, bardzo potrzebna” – powiedziała Marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska podczas inauguracji REE 2024.

Rok Edukacji Ekonomicznej 2024 zainicjował ponad 500 wydarzeń i projektów, w których uczestniczyło ponad 750 tysięcy osób, w tym 100 tysięcy uczniów. Działania obejmowały warsztaty, lekcje edukacyjne, kongresy oraz konferencje, takie jak Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości czy Krajowe Forum Edukacji Ekonomicznej. Ważne rozmowy o roli edukacji finansowej toczyły się również podczas największych konferencji gospodarczych w Polsce, m.in. w Katowicach, Sopocie, Karpaczu i Krynicy.

Dzięki zaangażowaniu środowiska akademickiego powstało ponad 20 analiz i raportów, w tym badanie dr. hab. Tomasza Rachwała, prof. UEK, dotyczące edukacji ekonomicznej w polskich szkołach. Wyniki wskazują, że co piąty nauczyciel odczuwa braki merytoryczne w zakresie wiedzy ekonomicznej, a ponad 55% nauczycieli ocenia poziom wiedzy uczniów jako niski lub średni.

Kluczowe rekomendacje na przyszłość

Na podstawie raportów opracowano 10 głównych rekomendacji dla rozwoju edukacji ekonomicznej w Polsce. Jednym z kluczowych zaleceń jest aktywniejsze zaangażowanie mediów, z uwagi na to, że ponad 1/3 Polaków zdobywa wiedzę ekonomiczną z mediów. Rekomendacje obejmują również wspieranie nowego przedmiotu „biznes i zarządzanie” w szkołach oraz inicjowanie projektów edukacyjnych dedykowanych najmłodszym uczniom.

Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej (KCEE): Misja i cele

Powstanie Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej (KCEE) to kluczowy krok w kierunku wzmocnienia edukacji finansowej w Polsce. KCEE, jako porozumienie 10 organizacji pozarządowych, będzie kontynuować działania zainicjowane podczas REE 2024. Siedziba KCEE została zlokalizowana w Klubie Bankowca w Warszawie, udostępnionym przez Związek Banków Polskich.

Cele KCEE obejmują realizację założeń Krajowej Strategii Edukacji Finansowej, rozwój edukacji ekonomicznej w szkołach oraz wspieranie inicjatyw promujących oszczędzanie i inwestowanie. Dzięki współpracy z środowiskiem naukowym, KCEE będzie prowadzić badania i analizy, których wyniki zostaną udostępnione na stronie internetowej kcee.edu.pl.

 

Rok Edukacji Ekonomicznej 2024: Dziedzictwo i perspektywy

Rok Edukacji Ekonomicznej 2024 był inicjatywą sześciu organizacji pozarządowych: Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Fundacji GPW, Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, Czepczyński Family Foundation oraz Związku Harcerstwa Polskiego. Zyskał wsparcie Senatu RP oraz innych środowisk, stając się unikalnym na skalę Europy projektem edukacyjnym.

Jednym z najważniejszych osiągnięć REE 2024 było wprowadzenie na listę lektur szkolnych powieści Janusza Korczaka „Bankructwo małego Dżeka” oraz rozpoczęcie prac nad ułatwieniami dla spółdzielczości uczniowskiej. Rok 2025 będzie obchodzony jako 100-lecie Szkolnych Kas Oszczędności, co podkreśla znaczenie propagowania idei oszczędzania i budowania kapitału ekonomicznego już od najmłodszych lat.

 

Powstanie Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej oraz sukces Roku Edukacji Ekonomicznej 2024 to kamienie milowe w rozwoju edukacji finansowej w Polsce. Inicjatywy te podkreślają znaczenie współpracy międzyśrodowiskowej i zaangażowania w budowanie świadomego ekonomicznie społeczeństwa. Rok 2025 przynosi nowe wyzwania i okazje do kontynuowania tej ważnej misji.